Pseudocapitolul 2 – Cum când ?

Am promis că voi continua, și iată-ne . . .  la intrigă. În prima parte am abordat transformarea, și nu întâmplător. Fără această etapă, nu bifată ci trăită și internalizată, adevăratul succes rămâne o amintire din viitor. Recent am parcurs câteva materiale legate de: putere – ce își doresc oamenii, și recunoaștere – îi face pe oameni să meargă mai departe. Ambele sunt comune corporatismului și antreprenoriatului ca destinație finală. Ce diferă enorm este CUM și CÂND.

Dacă ar fi să etapizăm această călătorie, am observa faze identice, indiferent dacă facem parte dintr-o corporație sau organizație antreprenorială. Ce face diferența sensibil semnificativ este cât timp petrecem în fiecare etapă și cum ne comportăm pe parcursul călătoriei. Timpul petrecut este direct proporțional cu atitudinea/comportamentul. Când mă referer la comportament, mă gândesc atât la angajat cât și la angajator (fie el manager, fie el patron; de reținut că nu am folosit termenul de leader/lider). Când atingem țintele propuse? Cât să am răbdare? Cum tratăm colegii mai puțin performanți? Cum ne comportăm când pierdem? Putem compune o sumendenie de întrebări legate de Cum? și Când?, toate fiind de fapt centrate pe atitudine. Poate pentru unii dintre noi nu este relevant,  sau pur și simplu nu înțelegem fiind concentrați doar pe destinația finală. Dar pentru angajat este covărșitor, și când? ajunge la destinație, cum? se mai poate bucura de succes. Există șanse mari să ajungă atât de aproape, și să rătăcească pe străduțe, ca atunci când pe GPS vezi că ești lângă destinația finală dar nu ai ajuns. Indiferent de organizație, important este că ai ajuns foarte aproape, și probabil ca antreprenor, parchezi undeva și mergi pe jos, singur (angajații te așteaptă cuminți în mașină) iar corporația, chiar dacă consumă puțin mai mult combustibil și timp, ajunge în echipă.

Recent am avut plăcerea de a participa la un eveniment de bussiness elite la Brașov, unde unul dintre speakeri (Adrian) a vorbit despre diferența dintre cultura și climatul unei organizații. Pe parcursul prezentării am realizat că, indiferent de formă, corporație sau antreprenoriat, cultura și climatul sunt prezente. Ce face diferența este ponderea în organizație și felul în care sunt promovate de către cel/cei din vârf. Deseori folosim instrumente cu impact doar asupra climatului generând efecte pe termen scurt. Cultura unei organizații este cea care dă continuitate. Cultura este de fapt cerneala care scrie istoria unei organizații. Probabil acesta este răspunsul la întrebarea de ce unele organizații dăinuie peste decenii. Echipele formate din oameni care împărtășesc valori mai presus de material, care au aceeași identitate și care rezonează sunt mai performante și mai stabile.

Este important CÂND (Climat) și mult mai important este CUM (Cultura).

Va urma . . .

(Visited 147 times, 1 visits today)